Hong Kong vs. Kína

Hong Kong vs. Kína

Tudtad, hogy a Sárkányhajó Fesztivál 2009-ben felkerült a Szellemi Kulturális Örökség reprezentatív listájára? Tudtad, hogy 1958-tól a 80-as évekig tiltották a sárkányhajózást Kínában, és csak 2006-ban helyezte jogi védelem alá a kínai kormány a Sárkányhajó Fesztivált? Hogy a Hong Kong Tourist Association már az 1970-es években felelevenítette a sárkányhajózást, mint sportot? Hogy Hong Kongban tartották az első sárkányhajóversenyt, és az első hajótestek is rajtuk keresztül kerültek Európába? A Sárkányhajó Fesztivál több mint 2000 éves múltja és a modern sárkányhajózás története – Schlay Georgina kultúrtörténeti összefoglalója.

Sárkányhajó Fesztivál több mint 2000 éves múltja és a modern sárkányhajózás története

Schlay Georgina

Schlay Georgina

Sárkánytisztelet

A sárkányok és az őket vezető sárkánykirályok az időszámítás előtti első századokban, a taoizmus hatására kerültek be a kínai és a koreai mitológiába, szimbólumvilágba.1 A kínai Sárkányhajó Fesztivál, a dél-koreai Cheoyongmu és a Jeju Chilmeoridang Yeongdeunggut (szintén 2009-ben kerültek fel a Szellemi Kulturális Örökség reprezentatív listájára) is szorosan kapcsolódik a sárkányokhoz. Mindkét hiedelemvilágban négy sárkánykirály létezik, akiket eredetileg azzal a négy égtáj tengerével kapcsoltak össze, melyek körbevették a négyzet alakúnak gondolt földet. Közülük a leghatalmasabb Ao Guang volt.2 Kínában pontosan meghatározták, hogy ezek a lények hogyan néznek ki. Egy olyan teremtményt kell elképzelnünk, aminek tevefeje, démonszeme és kígyónyaka van. Tigrislábai végén sas karmok vannak, de a teknősbéka szerveivel rendelkezik. Ugyan a fején vannak bikafülek, azonban hallószerve a két szarva.3

Ezek a sárkánykirályok uralták a vizeket, így a korai ázsiai agrártársadalmak hiedelemvilágában aszály esetén is hozzájuk fordultak csapadék reményében.4 A földművelés miatt kiemelt jelentőséggel bírt, hogy az éves gabonatermesztés feltételei adottak legyenek. Mind Koreában, mind Kínában ezért szentelték a sárkánykultusznak a megfelelő őszi gabonaterméssel kapcsolatos ünnepeket.

Dél-Koreában például az 1. holdhónap 5. napja a „sárkánynap”. Ekkor szerencse éri azt a családod, akik abból a kútból merítettek elsőként vizet, melybe a sárkányok lerakták tojásaikat. A másik ünnep a 6. holdhónap 15. napjához kapcsolódik, mely egyben a fejmosás és a fésülködés napja is. Kínában jelentős eseménysorozat veszi kezdetét az 5. holdhónap 5. napján, mely magyarra fordítva a Sárkányhajó Fesztivál napja.5

A Sárkányhajó Fesztivál eredete és kulturális elemei

A fesztivál a han kínaiak1 köréből ered, a Jangce középső és alsó folyásánál fekvő Hubei és Hunan tartományok2 falvaiban rendezték meg eredetileg évről-évre. Általában az ünnep május-júniusra esik, a kínai naptár szerint mindig az 5. holdhónap 5. napján tartják meg a fesztivált.

Egyes elemei régiónként változhatnak, de általában megtalálható a fesztiválokon a rossz szellemek elűzése körmenetekkel és kosztümök készítésével; megemlékezések a hősökről, balladáik felolvasása; különböző játékok és higiéniai rituálék; elmaradhatatlan az étkezés és a család vendégül látása; ételajándék és -áldozat a sárkánykirályoknak; valamint sportesemények és a tradicionális sárkányhajók készítése.3

Történeti kontextus

A keleti Zhou-dinasztia végét a „Hadakozó fejedelemségek korszaka” jelentette az i.e. 453-tól i.e. 221-ig tartó időszakban. Ebben a pár évszázadban hét jelentősebb állam állt háborúban egymással. Ők folyamatosan változó szövetségi tömbökbe tömörülve próbálták megszilárdítani hatalmukat. A parasztokra nézve, akik a háborút fedező adót fizették be, illetve harcolniuk kellett, igen bizonytalan időket jelentett ez a korszak. Végül i.e. 256-ban a Qin állam kerekedett felül és elpusztították a Zhou-dinasztia maradékát. Gyökeres változtatásokat és központosítás hajtottak végre, például az addig egyenlően elosztott földrendszeren alapuló faluközösségeket is megpróbálták felbomlasztani.4

A Qin-dinasztia egységesítési és központosítási törekvései mégsem tudták biztosítani számukra hatalmuk megtartását. I.e. 206 és i.e. 202 között Han Gaozu került hatalomra, ő volt a Han-dinasztia alapítója. Államának stabilitása érdekében jelentősen könnyített az adófizető parasztok terhein és a büntetések súlyán, továbbá nem indított nagyszabású háborúkat és építkezéseket, így a parasztok tömegeinek nem kellett távol maradni földjeiktől. Ez a politika gazdasági fejlődést jelentett a Han-dinasztiának.5

Qu Yuan legendája

Kínában az 5. holdhónap 5. napján tartott DuanWu Jie6 a „Hadakozó fejedelemségek korszakában” összekapcsolódott Qu Yuan személyével. Qu i.e. 340-ben vagy 363-ban születhetett, politikus és költő volt. Az egyik jelentős király, Chu minisztere volt a háborús időszakban. Azonban kettejük között viszályt szított, hogy Qu erősen ellenezte azt, hogy államuk szövetséget kössön Qin-nel. Így árulással vádolták meg és halálra ítélték i.e. 277/278-ban. De nem végezték ki, hanem öngyilkosságot kellett végrehajtania, így a Mi Lo folyóba vetette magát. Miután a szövetséges Chu ellen fordult pár évvel később, a parasztság körében igen nagy népszerűségre tett szert Qu. Az elnyomás után pedig a Han-kortól kezdve már neki szentelték az ünnep eseményeit elsősorban, tisztelegve hazafias kiállása mellett. 7

A sárkánykultusz, a legenda és a testmozgás összekapcsolódása

A DuanWu Jie vagy a Sárkányhajó Fesztivál egyes kulturális eleminek eredete a sámánizmusban, totemizmusban és a vízzel kapcsolatos rituálékban gyökerezik. A kosztümös felvonulás vagy körmenet összefüggött azzal a nézettel, hogy a sárkánykirályhoz kell fordulni esőért aszály idején. Ekkor körbehordták a szobrát vagy a képmását, illetve ételáldozatot is bemutattak, melyet az otthonába, a vízbe dobtak be. Maguknak a sárkányhajóknak az evezése pedig tisztelgés a sárkánykirályok előtt, a sárkánnyá válás pillanata.8

Qu Yuan legendája ezt a szokást azzal egészítette ki a Han-korban, hogy megjelentek a helyi hősökre való megemlékezések. Qu balladáit olvasták fel egymásnak, megemlékezéseket tartottak a tiszteletére. Falvak szerint változott, hogy még melyik helyi hőst emelték be a kánonban, de mindegyik legendájában közös elem, hogy ártatlanul, az igazság védelmében kellett meghalniuk.

A korai császárkor (Qin- és Han-dinasztia kora) alatt megpróbálták betiltani a parasztok körében egyre nagyobb népszerűségnek örvendő sárkányhajózást és a hozzá kapcsolódó eseménysorozatot, ugyanis a totemizmus és taoizmus elemeit ötvöző ünnep éles ellentétben állt a hatalom azon törekvésével, hogy a konfucianizmust tegye meg az állami ideológiává. Továbbá ekkor a rivális északi kulturális tradíciókat támogatták. A Han-dinasztia idején végül változott az ünnep megítélése, és jelentős támogatásban részesült az északi kultúrával való konfliktusban. Több eleme is felszivárgott lassan az állami kultúrába, például a Sui-dinasztia (i.u. 589–618) idején már fontos udvari eseményként írták le a sárkányhajó versenyeket, azonban ekkora már elveszett minden agráreseményhez és sárkányokhoz fűzött viszonya, a sport került előtérbe.9

 

Sárkányhajó versenyek Kínában/Hong Kongban és világszerte

Az 1970-es években a Hong Kong Tourist Association elevenítette fel a sárkányhajózást, mint sportot. Kezdetben nemzetközi Sárkányhajó Fesztivált hirdettek meg, 1976-ban pedig itt tartották meg az első nemzetközi sárkányhajó versenyt. Az első hajótestek is Hongkongon keresztül kerültek Európába, így kezdetét vette a modern sárkányhajózás története. Az európai sportszövetséget (European Dragon Boat Federation, EDBF) 1990-ben alapították meg. A nemzetközi sportszövetség (International Dragon Boat Federation, IDBF) alapítása 1991-ben történt meg, ezzel hivatalos sporttá téve a sárkányhajózást. Az alapítók között volt Kína és Hongkong, több ázsiai ország, illetve Ausztrália, USA, Norvégia és az Egyesült Királyság. Évente több nemzetközi versenyt is tartanak szerte a világon, már létezik világbajnokság is, továbbá egyre nő a nemzeti szövetségek száma. 2008-ban már 63 ország volt tagja az IDBF-nek.1

Felmerülhet a kérdés, hogy miért nem Kína indította el?2 Ugyan az i. sz. első században bekerült a sárkányhajózás az elit kultúrájába időlegesen, de az eltelt 2000 évben ez a paraszti kultúra része maradt. Az alsó társadalmi csoportok regionális szokása maradt, nem kapott nagy nyilvánosságot. A Kínai Kommunista Párt küzdött a népi vallásosság ellen, a Kínai Népköztársaságban ennek ellenére még tartottak egy-egy sárkányhajó versenyt Goungzhouban az 1950-es évek elején. A párt erőszakkal lépett fel a népi babonákat megjelenítő sárkányhajók miatt, „a nagy ugrás” éveiben (1958-1965) a fesztivált betiltották, a sárkányhajókat megsemmisítették. Egyedül Qu Yuan tisztelete maradhatott, akit hazafias hősként állítottak a nép elé. Az 1966 és 1976 között tartó kulturális forradalom alatt tovább folyt az emlékek pusztítása, csupán néhány régi sárkányhajó élte túl ezt az időszakot, melyeket a parasztok elrejtettek. Az újságokban egészen az 1980-as évekig nem is jelenhetett meg hír a sárkányhajó versenyekről.3

Regionális fesztiválból nemzeti ünnep

A Sárkányhajó Fesztivál Kínában több mint 2000 éves múltra tekint vissza. A népi kultúrában gyökerezik, ötvözte az ősi paraszti sámánizmust és a sárkányok tiszteletét a totemizmuson keresztül, idővel kibővítve fontos történelmi eseményekre való utalással egy-egy történelmi személyiség kapcsán. Mint népi hiedelemhez és a taoista valláshoz kapcsolódó szokást, gyakran betiltották, így a kommunizmus is ellenezte. Azonban a sárkányhajózás, mint sport egy-egy helyen megjelenhetett ez idő alatt is. Hongkongban turisztikai szempontok miatt elevenítették fel. A XX. század végén kevesebb, mint 20 év alatt standardizálódott, kialakult a hivatalos nemzetközi képviselete és szabályzata. Világbajnokságokat már rendeznek, azonban még nem vették fel az olimpiai sportágak közé.

Mint népi ünnepet, az eredetileg regionális szinten létező és az évezredek alatt gyakran betiltott, a Sárkányhajó Fesztivált a kínai kormány 2006-ban helyezte jogi védelem alá. 2007-ben nemzeti ünnepé és munkaszüneti nappá nyilvánították. Mindez az előkészítése lehetett annak, hogy 2008-ban jelölték a Szellemi Kulturális Örökség reprezentatív listájára, melyre 2009-ben került fel. Ennek érdekében a kínai kormány vállalta a tradicionális jelmezek és sárkányhajók védelmét, ez lefedi a megmaradtak fizikai védelmét, de az ezeket készítő szakemberek támogatását is. Továbbá vállalták a fesztivál évenkénti megrendezésének finanszírozását, amely a hagyomány átörökítését támogatja. Több nemzetközi sárkányhajó versenyt, illetve az egyesületeket is szponzorál Kína a 2000-es évektől.4

 

Hivatkozások

1. Az intellektuális, isteneket figyelmen kívül hagyó taoizmus hamar leszűrődött a nép körébe a Han-korban (i. e. 206 és i. sz. 220 között). Azonban itt keveredett a régi babonákkal, hiedelemvilággal és a széles tömegek körében egy istenekkel és démonokkal átszőtt vallási taoizmus jött létre, mely új vallásként ötvözte a természettörvényt és a totemizmust. Salát Gergely: A régi Kína története. Budapest, 2009. 39–41.

2. Vasziljev, L. Sz.: Kultuszok, vallások és hagyományok Kínában. Budapest, 1977. 329.

3. Mitológiai enciklopédia. II. kötet. Szerk.: Hoppál Mihály. Budapest, 1988. 473.

4. Vasziljev, L. Sz.: Kultuszok, vallások és hagyományok Kínában. Budapest, 1977. 327.

5. Mitológiai enciklopédia. II. kötet. Szerk.: Hoppál Mihály. Budapest, 1988. 470.

6. A kínaiak etnikumként önmagukat csak a Han-kortól (i.e. 206 és i. sz. 220 között) kezdték el megnevezni hannak, mégpedig annak érdekében, hogy megkülönböztessék magukat az észak-kínai tartományokat elfoglaló nomádoktól, illetve az asszimilálódó csoportoktól. E folyamat által alakult ki egy olyan kifejezés is a kínai nyelvben, mely Kína összes lakóját jelenti, de ők csak kulturálisan különültek el a han kínaiaktól, nem nyelvileg vagy etnikailag. A modern nyelvben mindkét fogalom tovább élt. Salát Gergely: A régi Kína története. Budapest, 2009. 7–10.

7. Közép-Dél-Kína tartományai. Jelentős búza- és rizstermelő vidék, ipara inkább csak a régió déli részén, Hongkonggal és Makaóval határos Guangdong tartománynak volt. Salát Gergely: A régi Kína története. Budapest, 2009. 14–15.

8.Nomination file No. 00225 https://ich.unesco.org/en/RL/dragon-boat-festival-00225#identification (utolsó elérés: 2018-01-09)

9. Salát Gergely: A régi Kína története. Budapest, 2009. 33–34.

10.Salát Gergely: A régi Kína története. Budapest, 2009. 43–45.

11.A totemizmussal és sámánizmussal összefüggő ősi ünnep nem egy az egybe feleltethető meg a mi fesztivál/ünnep fogalmunknak. A föld ciklikus ritmusát vette alapul, összekapcsolva azt a szellemek világával.

12.Chang, Li-Ke: Post-colonial Dragon Boat Races: Some Preliminary Thoughts. International Journal of Eastern Sports & Physical Education. 6. évf. (2008.) 1. sz. 3–4. http://www.isdy.net/pdf/eng/2008_09.pdf (utolsó elérés: 2018-01-09)

13.Vasziljev, L. Sz.: Kultuszok, vallások és hagyományok Kínában. Budapest, 1977. 331.

14.Chang, Li-Ke: Post-colonial Dragon Boat Races: Some Preliminary Thoughts. International Journal of Eastern Sports & Physical Education. 6. évf. (2008.) 1. sz. 4. http://www.isdy.net/pdf/eng/2008_09.pdf (utolsó elérés: 2018-01-09)

15.International Dragon Boat Federation History. https://www.idbf.org/history (utolsó elérés: 2018-01-09)

16.Hongkong a 19. századtól az Egyesül Királyság koronagyarmata, majd „függő területe” volt 1997-ig.

17.Chang, Li-Ke: Post-colonial Dragon Boat Races: Some Preliminary Thoughts. International Journal of Eastern Sports & Physical Education. 6. évf. (2008.) 1. sz. 5-6. http://www.isdy.net/pdf/eng/2008_09.pdf (utolsó elérés: 2018-01-09)

18.Nomination file No. 00225 https://ich.unesco.org/en/RL/dragon-boat-festival-00225#identification (utolsó elérés: 2018-01-09)

Felhasznált irodalom

  • Chang, Li-Ke: Post-colonial Dragon Boat Races: Some Preliminary Thoughts. International Journal of Eastern Sports & Physical Education. 6. évf. (2008.) 1. sz. http://www.isdy.net/pdf/eng/2008_09.pdf (utolsó elérés: 2018-01-09)
  • Vasziljev, L. Sz.: Kultuszok, vallások és hagyományok Kínában. Budapest, 1977.
Share on facebook
Facebook